آيا تهديد كردن جرم است؟

هر آنچه بايد از وكالت و حقوق بدانيد

آيا تهديد كردن جرم است؟

 

مطابق گفته ي بهترين وكيل كيفري در اصفهان ، تهديد يعني ارعاب و تخويف و در اصطلاح به مفهوم مجبور كردن فرد ديگر به انجام جرم يا اخذ مال است؛ ان طوركه وحشت از سرانجام كار يا انجام ندادن امر مد نظر، انجام دهنده را فرمانبردار تهديدكننده كرده باشد.

وكيل در اصفهان مي گويد : تهديد به معناي هراساندن و مرعوب كردن است و عبارت است از وادار كردن كسي به اعمال جرم يا اخذ دارايي؛ ان گونه كه رعب از نتيجه عمل يا رد عمل ذكر شده ، فاعل را تابع تهديدكننده كند. جرم تهديد از دسته جرم هايي است كه خطاكاران براي كسب موفقيت در جهت اهداف خود دست به دامن ان مي‌شوند و همه ضوابط كيفري جهان مانند قانون مجازات اسلامي ايران، آن را جرم محسوب كند.

الزامي است تهديد ناظر به بحث مشخصي باشد و در اين كار، حقيقي يا غير حقيقي بودن تهديد اثري ندارد اما مقصود انجام دهنده از تهديد، الزاما بايد بدست اوردن سود نامشروع باشد همين طور سبك ابزار تهديد شامل كتبي، شفاهي، اشكار يا پنهان بودن آن در رخ داد جرم مطرح نيست.

پس قابل تاكيد است كه سبك تهديد مطرح نيست اما بايد ترس اضطراب بر امده از تهديد در دستيار جرم، او را قاطع به انجام جرم كند؛ پس تهديد به اعمال اسيب هاي جسمي از سمت فردي معلول به شخصي توانمند براي مجبور كردن شخص ذكر شده به انجام دزدي امكان ندارد از مثال هاي تهديد باشد؛ چرا كه اصولا اين طور تهديدي نمي تواند در شخص توانمند رعب و وحشت به وجود اورد تا او را قاطع به انجام دزدي كند.

موردي كه الزامي است به آن دقت كنيم اين است ‌كه تهديد در مورد به آينده است؛ نه گذشته؛ و اينكه در تهديد، كننده علي رغم علاقه خود امر مجرمانه را انجام مي دهد اما اراده هيچ وقت از او گرفته نشده است.

اين در صورتي است كه برخي مواقع، به غير از اينكه تهديدشونده به اعمال كار مد نظر تهديدكننده نيست رضايت ندارد ، اراده هم از او گرفته مي شود كه در اين حالت هيچ تكليفي متوجه كننده و دستيار جرم نيست و مسئول، تهديد كننده خواهد بود. عكس تهديدي كه ذكر كرديم تهديدكننده به عنوان سرپرست جرم و تهديدشونده به عنوان دستيار پيگيري خواهند شد.

عنصر مياني 

ماده قانوني جرم تهديد و گرفتن مال، ماده 669 قانون مجازات اسلامي است كه به سبب آن «هر شخصي كس ديگري را به هر طريقي به قتل يا اسيب هاي جسمي و ابرو يا مالي يا به فاش كردن رازي نسبت به خود يا نزديكان او تهديد كند، شامل اينكه به اين طريق درخواست پول يا مطالبه ي اعمال كار يا رد كاري را كرده يا نكرده باشد، به جزاي شلاق تا 74 ضربه يا زندان از دو ماه تا دو سال محكوم مي شود.»

تهديد به قتل يا اسيب هاي جسمي يا ابرو يا مالي يا برملا كردن راز نسبت به خود يا نزديكان، در ماده 669 قسمت تعزيرات قانون مجازات اسلامي، از مباحث تهديد به حساب مي ايد. براي نمونه ، فردي كس را به كور كردن چشم يا به شكستن دندان تهديد مي‌كند كه اين تهديد ها شامل تهديد به اسيب هاي جسمي است. در مورد ضرر ابرويي هم هر موردي كه بتوان آن را به شرافت، آبرو، عرض و ناموس شخص يا نزديكانش ارتباط داد، تهديد به آن تهديد به ضرر ابرو است.

فاش كردن راز 

راز ها در بردارنده كارهايي هستند كه براي اشخاص بسيار مهم اند كه قصد دارند ان ها را پنهان كنند و اشكار نشدن ان ها برايشان مهم است و حتي برخي حاضرند مبلغ زيادي براي برملا نشدن آن ادا كنند.

در مورد اينكه چه كاري براي چه افرادي راز به حساب مي ايد ، معيار عرف است اما در كل بايد بگوييم كاري كه از بر ملا شدن آن صدمه اي چه مادي و معنوي به فردي وارد نمي شود، امكان ندارد كه در حيطه اين امر قرار گيرد و تهديد به فاش كردن آن جرم به حساب ايد.

اسيب و صدمه مالي

تهديد به اسيب هاي مالي هم چه در مورد خود فرد باشد و چه نزديكان او، شامل ماده 669 قسمت تعزيرات قانون مجازات اسلامي مي شود. در اين حالت تهديدكننده با اين ماده مجازات مي شود ؛ حال تفاوتي ندارد پول يا مال يا چيزي ديگر در خواست كرده باشد يا نه.

بهترين وكيل در اصفهان اين مثال را ذكر مي كند كه اگركسي شخص ديگري را تهديد كند كه خودرو پدرش را مي دزدد يا خانه برادرش خراب مي كند ، با در نظر گرفتن مجموع اوضاع تهديد رخ داده است. «ابزار » در ماده 669 اثري ندارد و به اين خاطر واژه «به هر نحو» به كار برده مي شود اما موردي كه حقوقدانان در مورد بحث كرده داده‌اند، ماده 617 قانون مجازات اسلامي است كه به سبب آن «هر فردي با چاقو يا هر گونه سلاح ديگر تظاهر يا قدرت‌نمايي كند يا آن را اسباب مزاحمت افراد يا اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با كسي گلاويز شود، اگر كه از نمونه هاي محارب نباشد به حبس از 6 ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محكوم مي شود»

بهترين وكيل طلاق در اصفهان اظهار دارد كه در اين ماده، ابزار يعني اسلحه كه شامل چاقو و هر گونه سلاح سرد و گرم ديگر است ، شرط رخ داد جرم است و شخص سلاح را ابزار جرم قرار مي‌دهد. پس به ديدگاه بعضي از حقوقدانان اين ماده مخصص ماده 669 است و وقتي كه انجام دهنده تهديد از اسلحه بهره مند مي شود، از حيطه ماده 669 بيرون مي ايد و با مجموع بقيه شرايط، كارش با ماده 617 مجازات مي شود . اين نكته را بايد خاطر نشان كرد كه تهديد در ماده 669 حصري و محدود به مواردي است كه در ماده اورده شده است و در بردارنده تهديد به قتل، اسيب هاي جسمي، شرفي، مالي و برملا كردن راز نسبت به خود شخص يا بستگان به هر طريقي به جز از راه سلاح است اما در ماده 617 قانونگذار هر نوع تهديدي كه از طريق اسلحه صورت گيرد را واجب جزا دانسته و محدود به گونه خاص از تهديد نيست.نياز است كه تهديد با انجام كارهاي غيرقانوني رخ دهد.

در اين بحث شكي وجود ندارد كه الزامي است تهديد نسبت به فرد تهديدشونده اثر گذار بوده و تهديدكننده هم توانايي اعمال آن را دارا باشد و شرايط دو طرف جرم هم مد نظر قرار داده شود.

اما سوالي كه در اينجا وجود دارد ، اين است كه آيا هر تهديدي جرم است و شايسته مجازات است؟ جواب به اين سوال، حتما خير است و هر تهديدي جرم نيست؛ در صورتي كه فردي شخص ديگر را تهديد كند كه اگر مزاحمت‌هاي خود ادامه داد، با ارائه مدارك و صداهاي ضبط شده‌اش به مراجع قضايي از او شكايت خواهد كرد يا متهمي كه با كارهاي مرجع انتظامي يا قضايي، حس كند كه حقش ضايع شده است و به اين خاطر بگويد كه به مراجع مرتبط به ان شكايت خواهد كرد، اين كار تهديد كيفري و شايسته مجازات نيست.

تهديد به اسيب هاي مالي هم چه نسبت به خود فرد باشد و چه نزديكان او، در حيطه ماده 669 بخش تعزيرات قانون مجازات اسلامي قرار مي‌گيرد؛ در اين حالت هم تهديدكننده با اين ماده مجازات مي شود؛ حال تفاوتي ندارد كه پول يا مال يا چيزي درخواست كرده باشد يا نه.

واضح بودن تهديد

نياز است كه تهديد شخص واضح باشد؛ به اين معني كه تهديدكننده به روشني تهديدشونده را به قتل، اسيب هاي مادي، معنوي، ابرويي و افشاي سر خود يا بستگانش تهديد كند؛ به طوري كه قاضي از كلمات استفاده شده يا اعمال رخ داده قادر باشد تهديد انجام شده را به سهولت حس كند؛ البته عرف و شرايط و احوال هم در قضاوت امر بسيار اثر گذارند اما در موارد ظن يا ابهام نمي شود فردي را مجازات كرد ، به طور نمونه در صورتي كه فردي به ديگري بگويد به حسابت خواهم رسيد يا اشكت را در مي‌آورم در اين تهديد كه ابهام وجود دارد و اشاره درستي به اسيب هاي جسمي، شرافتي و… در آن نشده است، نمي شود شرح وسيع داد و حكم به محكوميت انجام دهنده داد.از سمت ديگر نياز نيست كار مد نظر به شكل تمام گفته شود و اشاره و استعاره‌اي كه رفع كننده شك و ظن باشد، به طوري كه مخاطب اشكارا مفهوم آن را بفهمد، كافي است.

جزاي انجام دهنده

در خصوص جزاي انجام دهنده تهديد، بعد از ثابت شدن جرم و با مجموع شرايط ماده 669 قانون به قاضي حق انتخاب حبس از دو ماه تا دو سال يا شلاق تا 74 ضربه را داده است كه دادگاه با دقت به شرايط و حالات قضيه و شخصيت دو طرف در مورد فرد خاطي اقدام به صدور حكم مي كند .جرم بحث ماده 669 هم مثل ماده 668 از جرم هاي حق‌الناس است كه تنها با شكايت شاكي خصوصي شروع نمي‌شود و اگر شاكي رضايت داد وگذشت كرد، دادگاه اين امكان را دارد در مجازات انجام دهنده تخفيف داده و با رعايت موازين شرعي از تعقيب مجرم بگذرد.

حامد اميري بهترين وكيل كيفري در اصفهان پرونده ي موكلين عزيز را در حيطه ي انواع دعاوي كيفري مي پذيرد. و براي رفاه حال موكلين اين امكان را فراهم نموده تا به طور آنلاين مشاوره دريافت نماييد. همچنين مي توانيد جهت مراجعه ي حضوري از طريق راه هاي ارتباطي موجود در سايت جهت تعيين وقت قبلي اقدام نماييد.

 

منبع :  

https://hamedamiri.org/بهترين-وكيل-كيفري-در-اصفهان/

 

مطالب مرتبط : 

 

وكيل خوب در اصفهان

وكيل پايه يك در اصفهان

وكيل دادگستري اصفهان

مشهورترين وكيل در اصفهان

وكيل عالي در اصفهان

وكيل حقوقي در اصفهان

وكيل طلاق توافقي در اصفهان

وكيل تصرف عدواني در اصفهان

وكيل حضانت در اصفهان

وكيل امور قاچاق كالا در اصفهان

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.