علل و انواع كودك آزاري

هر آنچه بايد از وكالت و حقوق بدانيد

علل و انواع كودك آزاري

 

كودكان بي آزار ترين و معصوم ترين موجودات بر روي كره خاكي بوده اند كه گاهاً در تمامي جوامع نظاره گر بي ملايمت هاي نسبت به انها بوده ايم كه متاسفانه اين بي ملايمتي ها و آسيب هاي وارده ي بي حد و اندازه در مواردي تا حدي پيش رفته كه تمامي جنبه هاي زندگي و آينده يك كودك را دستخوش تغييرات جبران ناپذير مي نمايد و از بسياري نعمت هايي كه هر انساني براي ساختن آيندش مستحقق آن بوده محروم مي نمايد. وكيل كودك آزاري در اصفهان بيان مي كند كه تعدد عوامل بسياري در كل دنيا منجر به بروز همچين پديده اي عليه كودكان گشته است كه اميد است با شناسايي اين عوامل در آينده از بروز همچين جناياتي تا حد ممكن نسبت به اين موجودات بي آزارو آينده سازان جوامع جلوگيري و راهي براي دفاع از آنان در برابر بروز اين گونه مسائل و مشكلات جدي پيش بيني نماييم.

تعريف كودك آزاري و مصاديق آن 

طبق ماده ي دوم قانون حمايت از كودكان هر گونه آزاري نسبت به كودكان و نوجوانان كه منجر به بروز صدمات روحي رواني ، جسماني و اخلاقي به آنان گردد و سلامت جسمي و رواني كودكان را تحت شعاع قرار داده و به خطر اندازد ممنوع است. كودك آزاري را مي توان به اين گونه نيز تعريف نمود: هر گونه فعل يا ترك فعلي كه منجر به ورود آسيب هاي جدي روحي ، رواني و جسمي به كودك گردد و آثار بلند مدت و ماندگار و گاهاً مخفي بر جاي خواهد گذاشت مانند : كودكان كاري كه به جاي كودكي كردن در سنين كودكي و برخورداري از نيازهاي اوليه و اساسي مانند: پوشاك، خوراك و تحصيلات مناسب در چنين سنيني به كار گرفته و از حقوق طبيعي خود محروم گشته اند. در تعريف ديگر كودك آزاري عبارت است از: هرگونه ورود آسيب به روح ، روان و جسم كودك كه بر خلاف قوانين باشد.

علل كودك آزاري 

به گفته وكيل دادگستري كودك آزاري در اصفهان عوامل متعددي منجر به بروز چنين پديده اي مي گردد از جمله :

۱- عوامل ناشي از شرايط و وضعيت كودكان 

الف) وضعيت جسماني 

ب) رواني

پ) وحتي نامشروع بودن كودكان متولد شده نيز مي باشد.

۲- عوامل ناشي از مشكلات اجتماعي ،اقتصادي و فرهنگي كودكان

الف) فقر اقتصادي

كه يكي از مشكلات و معضلات بزرگ هر جامعه اي فقر اقتصادي بوده تا جايي كه آن جامعه را به سمت بروز جرم و جنايات جدي سوق داده كه همين موضوع راجع به كودكان صدق نموده مانند كودكاني كه در خانواده اي با سطح در آمد بسيار ناچيز كه پاسخگوي نياز هاي اوليه خانواده نيز نبوده متولد مي گردند كه امكان بروز مشكلاتي از قبيل خريد و فروش كودكان، قاچاق كودكان، كودكان كار و … شامل مي گردد.

ب) مشكلات فرهنگي كه شامل

آداب و رسوم ، سنن وباورهاي هم مليت و هم قوميت بوده كه گاهاً اين سنت ها و رسوم غلط منجر به آزار كودكان مي گردد مانند: ازدواج زود به هنگام در دوران كودكي كه اين گونه مشكلات صرفا مخصوص قشر كم در آمد و فقير جامعه نبوده و در مواقعي كودكاني از خانواده اي با سطح تحصيلات بالا خانوادگي و رفاه اجتماعي را نيز در بر مي گيرد.

 

پ) عدم وجود قانون در اين زمينه

كه شامل عدم وجود قوانين حامي از حقوق كودكان و نوجوانان در برخي از جوامع و كشور ها بوده و گاهاً با وجود قوانين حمايت از كودكان در برخي از كشور ها اين قوانين به دلايل مختلفي از قبيل ضعف در سيستم هاي قضائي هر كشور در شناسايي عوامل اين جرم و اقدامات مربوطه جهت پيشگيري از وقوع اين جرم اينگونه قوانين نقض مي گردد.

ج) مشكلات محيط اجتماعي

هر انساني علاوه بر ويژگي ها و شرايط منحصر به فرد خود،فردي اجتماعي نيز بوده كه در محيط اجتماعي متشكل از افراد مختلف زندگي و از محيطي كه در آن زندگي نموده تاثير بسزاي گرفته و متقابلاً در محيط تاثير فراواني خواهد گذاشت كه يكي از مهم ترين محيطي كه كودك در آن زماني زيادي را صرف نموده و رشد يافته محيط آموزشي و مدرسه كودكان بوده است كه بروز عواملي متعدد در اين محيط ها آموزشي ممكن است منجر به ورود پديده كودك آزاري گردد از قبيل هم نشيني و تعامل اجتماعي كودك با كودكان متعدد و متفاوت از قشر هاي مختلف خانوادگي و…

۳- عوامل ناشي از وضعيت والدين كودكان

الف) اعتياد والدين

معمولاً اعتياد يكي از عواملي است كه منجر به عدم توانايي والدين در تربيت كودكان مي گردد و آنان را از نعمت پرورش در محيط امن خانواده به دلايل از جمله سوءرفتار ها ناشي از مصرف مواد مخدر و روان گردان ها محروم مي گرداند و گرايش كودكان را به مصرف مواد مخدرسوق داده و زمينه ساز كودك آزاري و سواستفاده ازكودكان به دلايلي چون فقر و نياز مالي فراوان جهت تامين مواد مصرفي مي گردد.

ب) طلاق

طلاق هم يكي ديگر از عوامل منجر به كودك آزاري بوده چرا كه در تمامي جوامع بروز طلاق در رأس زندگي فرزند مشترك و كودكان را تحت تاثير قرار داده و آنان از مهر و محبت پدر، مادر و گاهاً هر دو والدين محروم مي گرداند كه اين بي محبتي نسبت به كودكان باعث آزار و اذيت آنان مي گردد.طلاق شامل طلاق عاطقي والدين نيز بوده كه مشاجره و بحث و جدال در محيط خانواده مستقيماً باعث ورود صدمه عاطفي به كودكان گشته و گرايش آنان را به سمت محيط هاي نا امن اجتماعي افزايش و در نتيجه باعث كودم آزاري مي گردد. تمامي عوامل فوق و وجود عوامل متعدد و بسياري كه از عنوان آن در اين مطلب قاصر بوده باعث بروز پديده كودك آزاري بوده است كه طبق قانون حمايت از كودكان و نوجوانان مصوب يازدهم دي ماه هزار سيصد و هشتاد يك مجلس شواري اسلامي كه در نه ماده تنظيم و تصويب گرديده است جرم و براي افراد مرتكب و مجرم مجازات مقرر گشته است.

ماده يك: كليه افراد زير هجده سال (هجده سال تمام هجري شمسي) از حمايت هاي قانوني ذكر شده در قانون حمايت از كودكان و نوجوانان بهرمند مي گردند.

ماده دو: هرگونه آزاري نسبت به كودكان و نوجوانان كه منجر به ورود صدمات روحي رواني،جسمي و اخلاقي به آنان گردد و سلامت جسمي و رواني كودكان را تحت شعاع قرار داده و به خطر اندازد ممنوع است.

ماده سه: هرگونه بهره كشي و به كار گيري،خريد و فروش كودكان به منظور ارتكاب اعمال غير قانوني و خلاف قانون از جمله:تجاوز،قاچاق و… جرم و فرد مرتكب و مجرم محكوم به حبس (شش ماه تا يك سال) و پرداخت جزايي نقدي از سقف ده ميليون ريال تا بيست ميليون ريال مي گردد.

ماده چهارم: هرگونه آزار و اذيت و ورود صدمه جسمي و روحي و محروم نمودن عمدي كودك از سلامت سلامت و بهداشت رواني و جسمي و ممانعت از حق طبيعي تحصيل ممنوع و فرد مرتكب محكوم به حبس سه ماه و يك روز تا شش ماه و يا پرداخت مبلغ ده ميليون ريال مي گردد.

ماده پنجم: كودك آزاري از جمله غير قابل گذشته و داراي جنبه عمومي جرم بوده و احتياج به شكايت شاكي خصوصي نداشته است.

ماده ششم: كليه موسسات، مراكز و افرادي كه مسئوليت و سرپرستي كودكان را عهدار دار بوده به محض مشاهده ي هر گونه كودك آزاري مكلف به اعلام مراتب به مراكز و مقامات صالح قضائي جهت پيگرد قانوني بوده و هرگونه تخلف از اين تكليف جرم و افراد مرتكب محكوم به حبس تا شش ماه و يا جزاي نقدي تا سقف پنج ميليون ريال خواهند بود.

 

ماده هفتم: اقدامات تربيتي شامل ماده پنجاه و نه قانون مجازات اسلامي مصوب هفتم آذر ماه هزار سيصد و هفتاد كه اعمال زير را در خصوص كودكان جرم محسوب ننموده است:

بند يك : اقدامات والدين، ولي و قيم صغار و محجورين كه به منظور تأديب و حفاظت از آنان بوده به شرطي كه اينگونه اقدامات در حد متعارف خود صورت پذيرد.

بند دوم: هر نوع عمل جراحي و طبي مشروع با رضايت شخص، اوليا، سرپرست و نماينده قانوني مشروط به رعايت موازين علمي و فني انجام شود. در مواردي كه انجام عمل جراحي و … فوريت داشته نياز به اخذ رضايت نخواهد بود.

بند سوم: حوادث ناشي از عمليات ورزشي به شرطي كه اينگونه علت اينگونه حوادث نقض مقررات مرتبط با ورزش مربوطه نبوده و اين مقررات ورزشي نيز با موازين شرعي مخالفتي نداشته باشد. و ماده يك هزار و صد و هفتاد و نه (۱۱۷۹) قانون مدني مصوب نوزدهم فروردين ماه هزار و سيصد و چهارده كه اشاره به اين امر داشته كه والدين حق ننبيه طفل خود را داشته منتهي اين حق نبايد به گونه اي باشد كه از محدود تأديب و تربيت خارج گردد. از شمول قانون حمايت نوجوانان و كودكان خارج و مستثني مي گردد.

ماده هشتم: اگر جرائم ذكر شده در اين قانون عناوين ديگر قانوني را به خود نيز اختصاص دهد و قوانين ديگر براي افراد مرتكب حد و مجازات سنگين تري مقرر نموده باشد حسب مورد حد شرعي و اشد مجازات اعمال مي گردد.
ماده نهم: از مورخ ۱۱-۱۰-۱۳۸۱ كه اين قانون تصويب گرديده است كليه قوانين مغاير ديگر ترتيب اثر نداشته اشت.

 

حال با ذكر و آشنايي با بسياري از عوامل منجر به بروز پديده كودك آزاري ،صدمات و تلفات جدي و گاهاً جبران ناپذير اين پديده در حد الامكان مي بايست از بروز اين پديده جلوگيري و در صورت بروز چنين پديده اي به بهترين نحو ممكن با تسلط به قوانين موضوعه هر كشور و استفاده از وكلا مجرب و ماهر از افزايش اينگونه جرائم جلوگيري نمود.

در اصفهان نيز آمار چنين جرائم عليه كودكان بسيار بوده كه به منظوراحقاق حق كودكان و تا حد ممكن جبران خسارات وارده مي بايست از طريق وكيل طلاق يا وكيل كيفري يا  وكيل خوب در اصفهان اقدام نمود، حامد اميري وكيل پايه يك با تجربه كافي و درخشان در امور كيفري و كودك آزاري شما را در اين رستا راهنمايي و با استفاده ا زدانش و سابقه خود به احقاق حق كودكان آسيب ديده شما كمك مي نمايد.

 

 

https://hamedamiri.com/وكيل-كودك-آزاري-در-اصفهان/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.